Fruit offerte aanvragen

Vitamine & Zo

Vitamine & Zo gaat verder dan alleen het leveren van vers fruit. We bieden graag beleving, bewustwording en passie. Dit doen wij door onze kennis over fruit te delen, door te laten zien wat voor lekkers er te maken is met fruit en door interessante weetjes onder de aandacht te brengen.

Yes! Het is BBQ weer!

Het is bijna weekend en er komen heerlijke zomerse avonden aan! Buiten ruik je de geur van barbecues, hoor je de gezelligheid en de temperatuur is meer dan aangenaam om tot ’s avonds laat buiten te zitten. Een typische barbecue bestaat uit veel vlees, wit stokbrood en misschien een salade. Oftewel, een maaltijd van de barbecue kan veel gevarieerder en gezonder! Hoe? Vitamine & Zo geeft je tips over een lekkere en gezonde barbecue avond!

Ook fruit is perfect geschikt voor op de barbecue en is een fijne afwisseling tussen al het vlees. Blij kleine vruchten of stukjes is het handig en leuk om de verschillende fruitstukjes op een stokje te doen.
– Aardbeien: Rijg ze aan een spies zodat ze niet door het rooster vallen. Ze hebben 2 tot 3 minuten nodig om warm en zacht te worden.
– Abrikozen: Halveer de vrucht, verwijder de pit en gril beide kanten voor drie tot vier minuten. Heerlijk met een bolletje ijs!
– Ananas: Gril de ananas met schil en al. Snij de ananas in acht stukken in de lengte, verwijder de harde binnenkant en laat beide kanten zo’n 3 minuten garen.
– Appel: Pof je appel door het klokhuis te verwijderen en te wikkelen in aluminiumfolie. Na een kwartier is de appel klaar!
– Banaan: Halveer de banaan, maar laat de schil er omheen. Gril beide kanten ongeveer 3 minuten. Tip voor een lekker toetje: Snijd de banaan (met schil) over de lengte net niet helemaal door en steek stukjes chocolade in de banaan. Wikkel ze vervolgens in aluminiumfolie en laat ze in 15 minuten zacht worden.
– Perzik: Halveer de niet te rijpe vrucht, verwijder de pit en gril beide kanten voor 5 tot 6 minuten per kant. Ook wilde perziken zijn heerlijk op de barbecue!
– Vijgen: Vijgen hebben gehalveerd per kant ongeveer drie minuten nodig. Tip: Deze vijgen zijn ook lekker voor in de salade!

Vitamine & Zo bekijkt in Noord-Spanje het steenfruit voor de komende weken!

In april lieten wij weten dat onze inkoper in Spanje langs is geweest bij onze abrikozen-, nectarine,- en wilde perziken leverancier. Toen met de reden om te bekijken hoe de oogst eruit zag en om mee te maken hoe het er in deze periode aan toe gaat bij de leverancier.

Afgelopen week is onze inkoper opnieuw afgereisd naar Noord-Spanje voor kwaliteitscontrole en om te bekijken hoe het verpakkingsproces verloopt. Vitamine & Zo hecht hierbij onder andere grote waarde aan de milieutechnische aspecten en wil er op toezien dat dit ook bij haar leveranciers op de juiste manier verloopt. Daarnaast staan wij altijd open voor verbetering, dus als we op bepaalde gebieden nog iets van elkaar kunnen leren is dat mooi meegenomen!

Onze inkoper kwam enthousiast thuis wat betekent dat er ook de komende weken fantastisch steenfruit* in onze fruitboxen te vinden is!

* Steenfruit? Wat is dat?
Steenfruit, ook wel steenvrucht, is een verzamelnaam voor diverse vruchten met een harde pit in het hart. Voorbeelden zijn kersen, perziken, koffieplant, nectarines, abrikozen, pruimen en olijven. In de pit zit het eigenlijke zaad.

Een kaki! Wat is dat?

Ook deze week is de Kaki weer terug te vinden in onze fruitbox. Kaki is de verzamelnaam voor de kakivrucht. Er bestaan namelijk verschillende kakisoorten zoals Sharon, Persimon of Bouquet Persimon. In onze fruitbox is doorgaans de Sharon te vinden.

Deze vrucht is meestal pitloos en het vruchtvlees van rijp sharonfruit is lichtoranje, terwijl het vruchtvlees van de meeste andere kaki’s donkeroranje is. Qua uiterlijk lijkt de kakivrucht op een vierkantige oranje vleestomaat met een kenmerkend kroonblaadje. De vrucht heeft een zoete smaak en wordt wel eens vergeleken met de smaak van peer of een abrikoos.

Een stevige sharon kun je net als een appel, met schil eten. Verwijder het kroontje, spoel ze even goed af en genieten maar! Wanneer de vrucht rijp is, kun je deze uit de schil lepelen. Een rijpe Sharon kun je enkele dagen in de groentelade van je koelkast bewaren.

Een kaki is een bron van vezels. In één kaki zitten net zoveel vezels als in drie sneetjes volkorenbrood. Daarnaast bevat de kaki veel vitamine C, bèta-caroteen, vitamine A, kalium, calcium, magnesium en foliumzuur. Lekker gezond dus! Dit betekent echter niet dat je er onbeperkt van moet eten, want de kaki is lekker zoet en dus ook rijk aan fruitsuiker.

Dus, nog nooit geproefd? Je weet er nu genoeg van, dus dit is het moment! Eet smakelijk!

Vitamine & Zo feliciteert het Nuon Solar Team met het wereldkampioenschap!

Het Nuon Solar Team heeft de 14e Bridgestone World Solar Challenge overtuigend gewonnen. Dit is het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s in Australië. De zonneauto Nuna9 kwam vanmorgen, na 3.000 kilometer  in 4 dagen en 6 uur,  rond kwart voor 7 Nederlandse tijd over de finish. Het is alweer de zevende keer dat het Nuon Solar Team wereldkampioen zonneracen is geworden. Op de laatste racedag bouwde het Nuon Solar Team de voorsprong op de belangrijkste concurrenten – Michigan (VS), Tokai (Japan) en Punch Powertrain (België) verder uit. Red Shift (Universiteit Twente) moest nog een tijdstraf van een halfuur uitzitten en zakte weg in het eindklassement. Sharon van Luik vanuit Australië: “Natuurlijk waren we nerveus. Er kan altijd iets gebeuren. De zenuwen gierden bij iedereen door de keel. Maar het ging top. We tikten vandaag de maximumsnelheid van Nuna9 aan, 110 km per uur. En dat alles op de kracht van de zon, geweldig!” De spanning voor de race was ook deze keer weer groot bij de gedoodverfde favoriet, vertelt teamleider Sander Koot. “Door nieuwe wedstrijdregels zijn de auto’s dit jaar heel verschillend van elkaar. Niemand wist wie het beste in zou spelen op de regels. Gelukkig zijn onze keuzes voor een compact ontwerp en gallium zonnecellen bijzonder goed uitgepakt.”

Bron: www.nuonsolarteam.nl

Deze week in de fruitbox: Grapefruit!

Deze week vind je in onze fruitboxen onder andere grapefruits. Een grapefruit is een tropische fruitsoort en behoort tot de citrusvruchten. Ze staan bekend om de wat bittere en zure smaak. Wat veel mensen echter niet weten is dat er verschillende soorten zijn, waaronder de witte en de rode variant. Witte grapefruits hebben een gele schil. Daaronder zit lichtgeel tot wit vruchtvlees met een frisse, wat bittere smaak. Rode grapefruits zijn roze tot rood van binnen en smaken minder bitter. Hoe roder, hoe zoeter! Een gemiddelde (roze) grapefruit levert onder andere proteïnen, verschillende vitamines, vezels en magnesium, maar bevat maar 104 calorieën! Het fijne aan de grapefruit is dat het qua calorieën goed zit en dat het ook nog eens vult! Grapefruit bevat een aardige hoeveelheid vezels, namelijk 2 gram in een halve of middelgrote grapefruit. Vezelrijke vruchten zijn gunstig voor het verzadigingsgevoel doordat vezels de spijsverteringsduur verhogen. De grapefruit houdt je eetlust op deze manier in bedwang! Een grapefruit bevat hiernaast veel water en is daarom heel hydraterend. Het gewicht ervan bestaat voor het grootste deel uit water. Er zit bijna 118 ml water in een halve middelgrote grapefruit, wat ongeveer 88 procent van het totale gewicht beslaat. Een nadeel is dat er door het citroenzuur dat in alle citrusvruchten voorkomt, aanslag gevormd wordt op het glazuur van je gebit. Probeer daarom de grapefruit zo min mogelijk direct in aanraking te laten komen met je gebit. Drink water na het eten van een grapefruit om het zuur weg te spoelen en wacht een half uur met het poetsen van je tanden.

Oh oh, bevroren fruitbomen!

April doet wat ‘ie wil waardoor de temperatuur ’s nachts dicht bij de grond nog wel eens kan dalen tot onder het nulpunt. Wanneer wij liggen te slapen onder onze warme dekens, staan de fruitbomen de hele nacht in de kou. Precies wanneer ze net in bloei zijn waardoor wij binnenkort van het heerlijke fruit zouden moeten kunnen genieten! Als de temperatuur verder daalt, is het mogelijk dat de bloemknoppen bevriezen. Om dat te voorkomen besproeit de fruitteler zijn bomen met water, zoals op de foto te zien is. Doordat het water op de bomen en knoppen bevriest, bevriezen de bloemknoppen niet. Want als water overgaat van vloeibare naar vaste vorm, ijs dus, komt er warmte vrij. Die warmte wordt stollingswarmte genoemd. Hierdoor daalt de temperatuur nooit verder dan nul graden en bevriezen de bloemknoppen dus niet. Stollingswarmte komt alleen vrij als water bevriest. Het water moet dus blijven sproeien tot de nachtvorst voorbij is. Dit kan soms uren duren. Weetje: Sommige fruittelers hebben een nachtvorstmelder. Dat is een alarminstallatie die de teler ’s nachts wakker maakt als er nachtvorst op komst is. Hij kan dan snel de sproei-installatie aanzetten!

Kookvideo: Sinaasappeltaart met eiwitschuim

Deze week vind je in onze fruitboxen onder andere sinaasappels. In deze kookvideo maken de broers van SterkInDeKeuken met de sinaasappels van Vitamine & Zo een heerlijke sinaasappeltaart met eiwitschuim. Wil jij precies weten welke ingrediënten je nodig hebt en wil je de bereidingswijze nog eens stap voor stap nalezen? Dat kun je hier doen! Verder in onze fruitbox deze week: – Jonagold appels – Elstar appels – Conference peren – Sinaasappels – Mandarijnen – Kiwi’s – Bananen – Pruimen – Druivenmix

Deze week in de fruitbox:

Deze week vind je in onze fruitboxen onder andere pruimen. Bekijk de kookvideo waarin SterkInDeKeuken in samenwerking met Vitamine & Zo een Tarte Tatin met pruimen maakt. Het ziet er al lekker uit, maar wij kunnen je vertellen dat het ook daadwerkelijk heerlijk smaakt! Probeer het zelf ook eens te maken! Want zeg nou eerlijk… Wat je zelf hebt gemaakt smaakt toch altijd net even iets beter!? Wil jij precies weten welke ingrediënten je nodig hebt en wil je de bereidingswijze nog eens stap voor stap nalezen? Dat kun je hier doen! Fruit-weetje: Pruimen zijn een ideaal hulpmiddel bij vermoeidheid. Door de hoge dosis Vitamine C helpen ze om meer ijzer uit je voeding op te nemen. Verder in onze fruitbox deze week: – Elstar appels – Lola appels – Granny Smith appels – Conference peren – Sinaasappels – Mandarijnen – Kiwi’s – Bananen

Samenwerking met sterk in de keuken

Ken je dat gevoel? Je komt een ontzettend lekker gerecht tegen en na een kleine zoektocht heb je de ingrediënten gevonden. Met een beetje geluk vind je zelfs nog de bereidingswijze, maar je blijft altijd met wat kleine onduidelijkheden zitten. Want moet ik dit mengsel echt een half uur blijven mixen of is een grove textuur ook oké? En die bananencake: Waarom lijkt die bij mij altijd zompig te blijven terwijl die er op afbeeldingen altijd zo fantastisch uitziet? No more of that! Vitamine & Zo gaat samenwerken met de foodbloggers van SterkInDekeuken om videorecepten te kunnen delen met jou! De broers bereiden de lekkerste fruitgerechten en leggen dit op een leuke en overzichtelijke wijze vast. Hierdoor kun je ideeën opdoen en alle benodigde tips and tricks leren! Eens in de twee weken kun je op maandag weer een nieuw videorecept verwachten. En.. heb jij suggesties vragen of opmerkingen voor ons? Laat het ons weten! Meteen een mailtje sturen? Klik hier!

Aanstaande maandag (13 feb.) komt de eerste video van SterkInDeKeuken in samenwerking met Vitamine & Zo online. Houd onze website en social media kanalen in de gaten!

Recept: appelchips

Trek in chips, maar niet in de calorieën die je daarbij cadeau krijgt? Snack op een verantwoorde manier met deze appelchips! Bereidingstijd: 15 minuten + 120 minuten wachttijd Wat heb je nodig: – 4 kleine appels – Scheutje water – Scheutje limoensap – Kaneelpoeder – Oven, bakplaat, bakpapier – Schilmes – Kwastje Bereiding Verwarm de oven op circa 100 graden voor. Snijd de appel in zeer dunne plakken met behulp van een keukenmachine of schilmes. Je kunt ervoor kiezen om het klokhuis eerst uit de appels te verwijderen met een appelboor, maar dit kun je ook achterwege laten. Leg de plakjes appel op een bakplaat met bakpapier. Meng het water met de citroensap en smeer met een kwastje de plakjes appel aan beide zijde in. Zorg ervoor dat de plakjes niet te nat worden. Strooi als laatste kaneel naar smaak over de plakjes appel. Bak ze in de oven gedurende circa 120 min, voor het beste resultaat kun je de plakjes halverwege omdraaien. Laat de chips even afkoelen, eet smakelijk!

Geschreven door: Jessica & Kristy

vijgen met geitenkaas & honing

Wist je dat je heerlijke voor-, hoofd- en nagerechten kan maken met vijgen? Door de vijgen in de oven te bereiden komt de heerlijke smaak extra tot zijn recht. Bereidingstijd: 15 minuten Benodigdheden: – 8 vijgen – 200 gram zachte geitenkaas (of ongeveer 12 kleine plakjes) – 1 tl rozemarijn – Honing Bereiding: – Verwarm de over voor op 225 graden – Snij de vijgen kruislings zodat ze open gaan staan als een bloem en doe ze in de ovenschaal – Roer de rozemarijn en de geitenkaas door elkaar en verdeel het over de vijgen – Zet de ovenschaal met vijgen 6 minuten in de voorverwarmde oven – Schenk als laatste de honing er overheen (van binnen naar buiten)

Barbecue recept: gebakken banaan

Fruit op de barbecue is erg lekker als toetje. Een makkelijk recept wat snel klaar is; de gebakken banaan. Lekker met een paar bolletjes vanille ijs. Wat heb je nodig: – Bananen – Pure chocolade – Aluminiumfolie – Optioneel: vanille ijs Hoe ga je te werk: 1) Laat de schil om de bananen zitten en snij ze aan de holle kant open 2) Vul de bananen met stukjes pure chocolade 3) Wikkel de bananen helemaal in met aluminiumfolie en leg ze ongeveer 12 minuten op de barbecue, of tot de bananen zacht en smeuïg zijn. De bananen zijn goed als ze aanvoelen als pudding.

Door deze site te bezoeken ga je automatisch akkoord met ons gebruik van cookies. meer informatie

Cookie gebruik
Door onze site te bezoeken gaat u automatisch akkoord met ons gebruik van cookies. Een cookie is gewoon een klein tekstbestand dat wij bij een bezoek aan onze website naar uw computer sturen. Dat doen we om u steeds relevantere informatie te kunnen aanbieden.


Deze cookies zorgen er onder meer voor dat u op onze website niet steeds dezelfde informatie te zien krijgt of moet invoeren. Bekijk de lijst met cookies die we kunnen plaatsen als u onze website bezoekt.


Vrijwel alle browsers kunnen zo worden ingesteld dat cookies niet geaccepteerd worden of dat u op de hoogte wordt gesteld wanneer u een cookie ontvangt. De meeste websites - waaronder de onze - werken echter niet goed als u het gebruik van cookies uitschakelt.


Liever geen cookies?
Via uw browser kunt u cookies verwijderen en uitschakelen. Dit kunt u alleen zelf doen, omdat cookies op uw computer zijn opgeslagen. Overigens kan het uitschakelen van cookies er wel voor zorgen dat onze website niet meer optimaal werkt. Hieronder vindt u een lijst van de meest gebruikte browsers. Klik op uw browser voor informatie over het aanpassen van het gebruik van cookies.

Google Chrome
Microsoft Internet Explorer
Mozilla Firefox
Apple Safari

Sluiten